Digitale overheid

Foto door Pixabay op Pexels.com

Veel ouderen worstelen met de steeds digitaler wordende samenleving. Dat is al jaren zo. Diep van binnen weet iedereen dat, maar ermee geconfronteerd worden drukt je met de neus op de feiten. De overheid wil alles digitaal en nu ineens is er een stroomversnelling waardoor mensen verdrinken.

Helaas heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat ouderen en laaggeletterden inmiddels dagelijks tegen de muur van de digitale overheid aanlopen. En dat is niet vreemd. 2,5 miljoen Nederlanders boven de 16 hebben moeite met lezen en schrijven. Dat is 1 op de 6 mensen. Voor hen is al dat digitale gedoe sowieso een uitdaging. Daarnaast heb je nog mensen die in hun werkzame leven nooit met digitale middelen gewerkt hebben. Een deel daarvan vindt het een uitdaging om mee te gaan met de tijd en probeert, koste wat het kost, het te leren maar voor de meesten is er alleen maar angst. Pure angst om op een verkeerd knopje te drukken. En dan zijn er nog heel veel mensen die geen digitale middelen tot hun beschikking hebben. Waarom zou je een iPad aanschaffen als je geen idee hebt wat je ermee moet? Die dingen zijn ook zeker niet gratis.

Op dinsdagmiddag help ik met het Digi-vragenuurtje in ontmoetingscentrum DePetrus in Vught. Hier kunnen mensen die hulp nodig hebben met digitale problemen terecht. Vier vrijwilligers staan om beurten klaar om de meest uiteenlopende vragen te beantwoorden. Van: ik wil de app van PSV installeren tot hoe werkt WhatsApp en help, mijn laptop is zo langzaam.

Sinds september is het vragenuurtje in deze vorm in het leven geroepen. Het nieuwe Digitale vragenuurtje  is een combinatie van het oude vragenuurtje en de cursussen ‘Digisterker’ en ‘Digisterker door doen’. Bibliotheken hebben van de overheid de opdracht gekregen om burgers ondersteuning te bieden als ze vragen hebben over overheidswebsites. De overheid gaat steeds meer digitaal werken en mensen die vragen hebben, moeten die ergens kunnen stellen. De vrijwilligers zijn getraind om deze vragen te beantwoorden: van hoe maak ik digitaal een afspraak bij de gemeente tot waar vind ik de uitbetalingsdata van mijn AOW?

En dan kom je ineens nergens meer binnen zonder een app! Zodra de coronacheck verplicht werd gesteld, ontstond er een heuse run op het vragenuurtje. Waarom? Daarvoor kon je nog redelijk overleven zonder DigiD en computer. De mensen die komen hebben of geen of een hele eenvoudige mobiele telefoon. Niks apps. Gewoon bellen en gebeld worden. Ze hebben geen computer dus ook geen DigiD. En ze hebben al helemaal geen printer. En dan kan je ineens bijna nergens meer heen want je hebt geen smartphone en dus geen QR-code. (Wat is dat eigenlijk een QR-code?) Gelukkig is er een manier om een vaccinatiebewijs telefonisch op te vragen. Na vijf werkdagen ontvang je het dan in de brievenbus. Om daar achter te komen moet je heel goed kunnen zoeken op internet want de bibliotheken kregen die informatie pas later, dus de balie wist het ook niet. Op de informatiepagina van de overheid hierover stond het nummer niet vermeld. Niet dat deze mensen daar wat aan hadden…

En nu de boostercampagne. Al die vaccinatiebewijzen die we hebben opgevraagd zijn over een paar maanden niet meer geldig. Kunnen we weer opnieuw beginnen. We doen het graag hoor maar het is zo onnodig en je maakt mensen zo hulpeloos. Misschien kan er in het systeem van de GGD bij vaccinatie gewoon een vinkje worden toegevoegd met verstuur vaccinatiebewijs op papier. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

PERSBERICHT

LANCERING LIGHTHOUSE ICT-MARKETING

ALPHEN – 20 september 2021 – Vanaf vandaag kunnen ICT-bedrijven die worstelen met hun marketingstrategie gebruik maken van de diensten van LightHouse ICT-marketing. Dit nieuwe marketingbedrijf is gespecialiseerd in het verzorgen van de marketing van ICT-producten en -diensten. Een unieke samenwerking tussen experts op het gebied van ICT, woord, beeld en geluid.

LightHouse heeft in tegenstelling tot de meeste marketingbedrijven wél ICT-kennis in huis. De ondernemers die dit ICT-marketingbedrijf zijn begonnen, weten uit ervaring dat je zonder kennis van ICT eigenlijk nooit op de goede manier een ICT-product of -dienst in de markt kan zetten voor een breed publiek. Door specialistische ICT-kennis te combineren met een ervaren schrijver en een goede communicatie met de klant ondervangen ze dit probleem. Daarnaast verzorgen ze een ruim aanbod van diensten op het gebied van webdesign, tekst, beeld en geluid. LightHouse is hierdoor de aangewezen partner om een complete en succesvolle marketingstrategie voor ICT-bedrijven te creëren, te implementeren en te beheren.

Op de website van LightHouse: marketing-ict.nl vind je meer informatie over alle diensten die LightHouse ICT-marketing aanbiedt.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Karin Swane via telefoonnummer: 06-29496793 of via e-mail: karin@marketing-ict.nl

Samenwerking met LightHouse ICT-Marketing

Vught Communicatie gaat samenwerken met LightHouse ICT-Marketing, een nieuw marketingbedrijf dat gespecialiseerd is in marketingstrategieën voor ICT-bedrijven. Een spannend nieuw avontuur waar ik veel zin in heb.

Marketing van ICT-producten en -diensten

Voor ICT-bedrijven is met name de online strategie erg belangrijk. ICT-marketing echt een vak apart. Wanneer traditionele marketingbureaus en freelance marketeers een online marketingplan moeten maken varen ze vaak blind door gebrek aan kennis van de IT-branche. Daardoor hebben zij moeite met het duidelijk overbrengen van de boodschap en het verzorgen van relevante content.

Hoe maak je teksten over IT-producten toegankelijk voor een breed publiek?

De zoektocht van een ervaren ICT-ondernemer naar een specialist in IT-marketing kwam uit bij Vught Communicatie. We gaan onze krachten bundelen waarbij kennis van de IT-sector juist de basis gaat vormen. Deze kennis wordt omgezet in duidelijke en doorzoekbare teksten. Daarnaast vullen we elkaar aan met onze kennis over marketing vanuit verschillende invalshoeken. Deze bijzondere samenwerking maakt LightHouse voor ICT-bedrijven de aangewezen partner om complete en succesvolle marketingstrategieën te creëren, te implementeren en te beheren.

Neem eens een kijkje op onze nieuwe website: marketing-ict.nl

Heulen met de Duitsers

Een van mijn lievelingsklanten is onze lokale bierbrouwer en biersommelier Uwe Kalms. Met zijn Brouwstudio Uthoka maakt hij de lekkerste biertjes (op zijn website noemen we die uiteraard bieren). Daarnaast organiseert hij bierproeverijen, vaak in samenwerking met leveranciers van heerlijk eten. Een sensatie voor de smaakpapillen.

Wat het leuke is van Uwe, behalve dat je gezellig bier met hem kunt drinken, is dat hij zeer gepassioneerd is over zijn vak. Hij kan er uren over vertellen en wil het liefst al deze informatie zo snel mogelijk delen op zijn website. Communicatieadviseurs zijn niet gek op heel veel, hele lange tekst op websites. Die houden meer van overzichtelijk en goed gestructureerd. Maar Uwe mag lekker schijven wat hij wil, want het is zijn website. Waar ik hem vooral mee help is af en toe wat foutjes uit zijn tekst halen. Want Uwe schrijft al zijn tekst in het Nederlands maar hij komt oorspronkelijk uit Duitsland. Nederlands is niet eenvoudig en zeker niet als het je tweede taal is. Zo voorkomen we dat we het lokale bier vermissen in plaats van mengen.